A hónap mottója

Saját gondolataink kifejezésének joga azonban csak akkor ér bármit is, ha képesek vagyunk arra, hogy saját gondolataink legyenek."
Eric Fromm

2008. június 19., csütörtök

Justice

Az Igazság ideát van!
Tegnap, majdnem pontosan éjfélkor leírtam az utolsó karaktert a harmadik könyvből, és minden szálat elvarrtam a Justitia életében. De most nem tudtam leírni utána, hogy vége. Pedig vége.
Most pihenünk, kicsinyég, ma, majd a szerkesztgetés rideg napjai jőnek, a három könyv összerakása eggyé. Ugyan mikronos tűréssel dolgoztam, de sorja azért előfordulhat...
Ha létezne Alsó Merániában a kisregény-forma, persze könnyebb lenne
Hogy mikor lesz könyv belüle, azt persze ki tudja (a Galaktika), mert ki tudja kell-e nekik egyáltalán.
Mindegy, megkezdem a hypeolását:
  • Megírtam az évszázad űrfantáziáját, plusz még igen-igen hard sci-fi is ez, nem beszélve az utolérhetetlen stílusról és a kimeríthetetlen írói fantáziáról... Olyan könyv ez, melyet évtizedek óta várnak a rajongók milliói, és mely már megjelenése előtt klasszikussá vált. Utolérhetelen ötvözete ez a regény a sci-finek és fantasynak, ráadásul olyan mély morális és gondolati tartalommal, melyet csak a világirodalom legnagyobbjaitól kaptunk meg eddig. Csak most, az második kiadás eredeti ogrebőrbe kötve lát napvilágot! Az előbb kiadott kötetekhez kívánság szerint védőborítót szállítunk.

Mostanában ilyeneket kell mondani magunkról. Vagy terjesztetni a haverokkal. Belerakatni a médiába.
Egy lófaszt!
Talán az űrfantázia igaz. Meg hogy talán tetszeni fog a nőknek. Remélem. A szerelemről szól.
Ja, meg az ogrebőr is.

A világirodalom legnagyobbjaitól pedig jobbára csak mindenféle komisz nemibetegséget lehet kapni...

Most pedig megyek és megfőzöm az idény első lecsóját, mely műfajban viszont tényleg verhetelen vagyok.
Szerintem. De ebbe már tényleg nem ugathatsz bele.

2008. június 16., hétfő

State of the Art

Azért adom közre ezt a magánlevelet, mert aminek kapcsán megszállott középiskolai tanár barátom írta, ide kívánkozik, bár most nem fedem fel. Szóval egy bizonyos irodalmi jelenséget kapcsolatba hoztam a honi irodalomtanítás csődjével, erre ezt az iszonyú hosszú, ámde tanulmány igényességű léevelet kaptam.

"Kedves Tony Barátom!

Lenyűgöző a naivitásod. Sokkal rosszabb a helyzet, mint gondolod.

Ha tudnám, hogy megveszi és el is olvassa a XXXXXXXXt, hidd el, magam állnék ki árulni..., ... és lelkesednék érte, ha néhány ezer kamasz legalább ezt elolvasná. Az már alap lenne, valamiféle ugródeszka felfelé.

Semmit sem olvasnak a kamaszok, Tony. Döglenek a tévé előtt, vagy a gügye számítógépes játékokkal töltik el az időt. Még érettségi dolgozatokban is tömegesen kapom az ilyen mondatokat: "Tudom, hogy nem szeretsz olvasni. - mondta X, aki ismer és szeret engem."

Egyénre szóló kötelezőket adok, de egyre nehezebb bevasalni még azt is. Rejtőt se olvasnak. "Hosszú és unalmas!" Mármint Rejtő.

Nincs olvasóközönség, ami van, aprócska szubkultúrákra szakadozott. Nagyjából az utánunk következő generáció volt az utolsó, amely olvasott.


"XXXXXXXX nem egyedi jelenség: a mai magyartanítás csődjének biztos jele."*


Ennyire nem egyszerű. Az oktatás általában véve nem egyedüli oka annak, hogy idáig jutottak a dolgok, de nem is ártatlan benne.

A jelenkori elvárások bizony nagyon is önkényesek, emellett általánosságban ad hoc jellegűek. Nemcsak a tanulókkal szembeni, a pedagógusokkal szembeni elvárásokról is ez mondható el. Ostoba rögtönzések akadnak szinte minden évben. Elég ezzel kapcsolatban a tavalyi két óra ingyenmunkára, meg a tanárok negyven órás munkáját firtató ostoba fontoskodásra utalnom.

A magyarországi pedagógiában a gyermek a leginkább elhanyagolható tényező, a gyakorlatban szinte minden fontosabb nála. Éppen úgy, mint a felnőttek világában: ahol az ember a legolcsóbb.

Napjaink állami középiskolájában rendszerezés, és ehhez hasonló problémák fel sem merülhetnek. Jószerivel az ismétlés sem, hiszen a lexikai tananyag mennyisége irreálisan magas. Annyira magas, hogy nevelésről már aligha beszélhetünk. A mai magyar középiskolák többségében csupán rendkívül alacsony hatásfokú ismeretátadás zajlik, egyéb nem.

Az egyes szakmódszertanok nyilván nem akartak elmaradni a többi mögött, ezért döbbenetes mértékben felsrófolták a tananyag mennyiségét.

Nézetem szerint minden követelmény-támasztás pedagógiai alaptörvénye: annyit követelhetek a tanítványomtól, amennyit én magam teljesíteni tudnék. A módszertanosok és a tankönyvek szerzői látszólag nem vétettek a szabály ellen, hiszen a saját tantárgyuk követelményeit nyilván könnyedén teljesítenék… Csakhogy! A gyereknek van még legalább tíz másik tárgya. Külön-külön mindegyik teljesíthető, de együttes mennyiségük irreális. Az egyes tantárgyak nem tudnak, és nem is nagyon akarnak saját határaikon túlra tekinteni. Végeredmény: a gyerekek valós tárgyi tudása folyamatosan csökken.

Persze, ennek nem „a gyerekek lustasága" az oka. Általában véve a kollégák igen nagy hányada hajlamos a pedagógiai felelősséget a tanulókra hárítani, és ez sehová sem vezet, csupán az oktatás (további) dezorganizálódásához.

A motiváció alaptörvénye: az a tananyag-és feladatmennyiség motivál, ami nehéz, de teljesíthető. Ami abszolút teljesíthetetlen, az ellenmotivál. Nemcsak a gyereket, a szülőt is, sőt — gyermeke vergődését látva — gyakran éppen a szülő vonja le a következtetést: „Jól van, fiam, nem éjszakázol emiatt, nem fogsz belebetegedni, ebből elég a kettes!" Amikor pedig a tanuló maga is levonja a következtetést, hogy adott tantárgyat képtelenség megtanulni; igen furcsa helyzet keletkezik: az iskola nem tanít, hanem butít.

Szerfelett érdekes kísérlet volna módszertanosokat és minden könyörtelen pedagógust beültetni az iskolapadba, hogy csak egy hónapon keresztül próbálják ki azt a terhelést, amibe ők kényszerítik a tanítványaikat. Vegyenek részt napi hat-nyolc órán, készüljenek napról napra, oldják meg a tömérdek házi feladatot, írják meg az irdatlan mennyiségű dolgozatot. Természetesen ugyanolyan kíméletlen és embertelen számonkérés mellett, amilyen az ő gyakorlatukban szerepel. Vajon hány százalékuk állna egy hónap múlva bukásra? Hány tárgyból véreznének el? Meddig bírnának lépést tartani?

A jelenlegi, valóságtól elrugaszkodott követelmény-támasztás igen hatékonyan akadályozza meg, hogy a gyerek bármiből igazán kiemelkedőt nyújtson, éppen a lelkiismeretes tanulók számára lehetetlenné teszi, hogy azzal a tárggyal foglalkozzanak, ami a leginkább érdekli őket, amivel az egyetemen szeretnének majd foglalkozni. Ha mégis megteszik, állandóan kénytelenek vállalni az esetleges bukás kockázatát.

A mai középiskolások a túlzott mennyiségű tananyag, és a szüntelen, könyörtelen számonkérés következtében állandó feszültségben élnek. Napjaik jellemzője a mértéktelen stressz. Céljuk gyakran az egyszerű túlélés. A pedagógusok jelentős része a problémák megoldását a további szigorításban látja. Emiatt (is) a mai középiskolában általában véve növekszik a feszültség.

A mértéktelen tananyag és a számonkérési dömping egészségtelen életmódra szoktat, önbizalomhiányt okoz, negatív életstratégiákra nevel.

A fiúk kezelhetetlenné válnak, a szorgalmas, sokat tanuló kislányok közül sokan szenvednek olyan pánik- stressz- vagy idegi ártalmakban, amelyek a túlhajtott tanulásra vezethetők vissza. Magam számos ilyen esetet ismerek, érdemes lenne országosan felmérni a baj nagyságát.

A magyar iskola légköre rideg, állandó tanulási hajsza és az ebből (is) fakadó feszültség jellemzi. A tanár és diák közötti kommunikáció leggyakoribb formája a számonkérés. A bizalmasabb tanár-diák viszony lényegesen ritkább, mint korábban. A kollégák egy része elítélően vélekedik arról, aki „lágyszívű", „a diákokkal bratyizik"; sőt: „leereszkedik a kölykökhöz". Sok helyen az ilyenek, a távolságtartást hirdetők vannak hangadó pozícióban. Ilyen intézményekben a tanári népszerűség kifejezetten vörös posztó. Tudok olyat, hogy a kolléga neve éveken keresztül azért maradt le minden jutalmazási listáról, mert „a gyerekek túlságosan szeretik, ergo: „nyilvánvalóan nem jól végzi a munkáját"; a népszerűség egyetlen oka az lehet, hogy „bizonyára elvtelenül engedékeny".

Jó tanárok most is akadnak, de tulajdonképpen a rendszer ellenére. A különféle előírások egyre inkább a merev, bürokratikus típusnak kedveznek. A mindinkább formálissá váló szisztémában a tanulókkal való jó kapcsolat nem releváns.
Mitől válna olvasóvá a gyerek? Egyáltalán mitől értékelne bármilyen művészeti alkotást?

A művészetoktatás szerepe a mai magyar középiskolákban meglehetősen csekély. Még az olyan tárgyak esetében is, amelyek a művészetről szól(ná)nak. Ének-zene tantárgyból is terjed a témazárók és a kőkemény feleltetés nyegle divatja — művészi élmény helyett: számonkérés.

A hazai iskolákban meghonosodott bürokratikus érdemjegy-központúság olyan iskolai légkört teremt, amely merőben alkalmatlan az érzelmi és esztétikai élmények megteremtésére.

Azt gondolná az ember: a magyar irodalom órán biztosan megvan a lehetőség arra, hogy a tanulók művészi élményben részesüljenek. Biztosan sok helyen ez meg is történik — ez azonban a kivétel.

A művészettel szemben egyetlen gyermek és egyetlen fiatal sem közömbös, csupán hiányzik még az életéből az érzelmi élmény, ami nélkül sohasem válhat a művészet befogadójává Éppen ez a közvetlen érzelmi élmény az, ami napjaink iskolai oktatásából teljességgel hiányzik. Itt a költészet általában "másodikos anyag", "negyedikes anyag", "érettségi tétel", amit tanulni kell, dolgozatot írni róla, felelni belőle, ami miatt meg lehet bukni. Része tehát egy alapvetően bürokratikus jellegű intézményrendszer belső életének, a tanulói teljesítmény minősítésének elvi alapja, a bürokratikus érdemjegy-központúság pedig egyértelműen abba az irányba tereli a tanulót, hogy a műveket logikai sémákon vagy tényszerű adathalmazokon alapuló gondolatrendszerbe, az "elsajátított tananyag" rendszerébe illessze be. Erről nem a pedagógusok tehetnek, az iskola belső életének természete ilyen. Az persze már egy másik kérdés, hogy az iskola alapvetően bürokratikus működési rendjéhez a pedagógus egyénisége alkalmazkodik-e vagy sem.

Utóbbi esetben sokat ellensúlyozhat a bürokratizmuson, élményszerűen oktathat, a tanítványait — vagy azok egy részét – a művek befogadójává teheti. Ez esetben azonban ez nem az iskola, hanem a szabad és független pedagógus-személyiség varázsának, motiváló ösztönzésének eredménye. A pedagógusok ugyancsak bürokratikus szemléleten alapuló minősítése, rangsorolása azonban egyáltalán nem ennek a tanártípusnak kedvez. Az ilyen pedagógusok jelentős része előbb-utóbb elszakad a tanítástól, a bürokratikus szemléletűek pedig maradnak.

A bürokratikus érdemjegy-központúság számára az érzelmi élmény nem szempont; nem mérhető, nem ellenőrizhető, feleletre vagy dolgozatra nem váltható. Éppen ezért nem is releváns. Egy irodalomtanár évtizedeken át "kiválóan" dolgozhat anélkül, hogy a tanítványait akár csak egyszer is érzelmi élményhez juttatná. Ezért, ha arra a kérdésre keressük a választ, jut-e az irodalmi műalkotásokkal kapcsolatban érzelmi élményhez az iskolai oktatás során a tanuló, határozott "nemmel" kell felelnünk.

Természetesen nem állítom azt, hogy az iskolai oktatásban soha, sehol és semmikor sem juthat a művészettel kapcsolatban érzelmi élményhez a tanuló, de a rendszer természete miatt ez inkább a kivételek, mint a szabályszerűségek rovatába tartozik.

A bürokratikus érdemjegy-központúság természeténél fogva kizárja a művekhez fűződő bensőséges érzelmi viszony kialakulását, mert megakadályozza az ahhoz szükséges elmélyedést. Erre sem idő nincs, sem alkalom. A tananyag áradata tovább zúdul, a következő órán már egészen más művel kell foglalkozni. Az ilyen feszített tempó száműzi a művészi élményt. Itt egy olyan tanulótípus képes boldogulni, amelyik sajátos távolságot tart: képes a művektől és az alkotóktól "rugalmasan elszakadni", irodalmi-művészeti érdeklődését a tananyag kereteihez igazítani, minden egyes szerzőre és műre éppen annyi időt és energiát szentelni, amennyit a tananyag és a tanár megkövetel; valamint olyan "befogadói" tónust felvenni, amely a tankönyv és/vagy a tanár szemléletéhez a leginkább hasonlít, vagy azzal egybeesik.

A művészi üzenet irodalomtörténeti vonatkozású meghatározása, ilyen jellegű szegmentumokra való bontása a gyakorlatban megtorpedózhatja a mű jelenre vonatkoztatható hatásait. Olyan abszurd eset is előfordulhat, hogy éppen a művet leginkább befogadó tanuló kerül nehéz iskolai szituációba, mert nem sajátít el a számára életre szóló hatású alkotással kapcsolatban olyan poétikai vagy irodalomtörténeti vonatkozásokat, amelyeket nem érez fontosnak — hiszen a művel kapcsolatban kialakult bensőséges viszonya szempontjából nem is azok. A típus-eminens "álmából felkeltve" is fújja ezeket az információkat, de ő nem áll személyes kapcsolatban a művel, annak nem befogadója.

Hogy a jelenlegi magyar középiskolai oktatás tantárgy-pedagógiái az egyes tárgyakhoz miféle deklarált célokat rendelnek, annak csekély a jelentősége — a tényleges, az oktatás folyamatában effektíve megnyilvánuló gyakorlati célok számítanak. Ezeket Beke Kata egy körülbelül húsz évvel ezelőtt megjelent művében (Jelentés a kontraszelekcióról) pusztán a lexikális tananyag (akkori!) mennyisége alapján igen szellemesen határozta meg. Csupán annyit tehetnék hozzá: manapság nem csupán az anyag mennyiségéből, hanem a kollégák egy igen jelentős részének gyakorlati ténykedéséből is ez a következtetés vonható le.

Tehát: a matematika tárgy oktatási-nevelési célja: kis matematikus.

A magyar nyelv és irodalom tárgy oktatási-nevelési célja: kis esztéta.

Végezetül a történelem tantárgy oktatási-nevelési célja: fióktörténész.

A tanulás varázsa, öröme, titka semmivé lett.

A gyerekek tömegével kapják a nagyon is örömtelen feladatokat. Ha nem sikerül megoldaniuk, a tanár bátorítás helyett levonja a következtetést: a gyerek gyenge képességű.

A „gyenge képesség" fogalma a pedagógia gyakorlatában varázsszóvá lett, és igen kártékony szerepet tölt be.

Van egy igen tekintélyes filozófiai nézet, amely szerint az okság nem a természetes világegyetem tulajdonsága, hanem csak az ok-okozati kapcsolat észlelőjének vélelme. Az emberek hajlanak rá, hogy ott is oksági fogalmakban gondolkodjanak, ahol erre semmi okuk. A pedagógusok ez alól nem kivételek. Hajlamosak rá, hogy diákjaikat mesterkélt oksági fogalomrendszerbe illesztve ítéljék meg, és velük szembeni elvárásaikat is ennek megfelelően alakítsák. Ebben nagy szerepet játszanak az úgynevezett burkolt személyiségelméletek. Sok pedagógus feljogosítva érzi magát arra, hogy ítéletet mondjon a gyerekek "képességeiről".

A képesség valójában igen összetett fogalom, amellyel a pszichológusok csínján bánnak. Egy régebbi definíciót idézek, mert áttekinthető, és viszonylag tömören fejezi ki mindazt, amelyet az ilyesféle meghatározások azóta is állítanak: "A képesség az általánosított pszichikus tevékenységeknek az egyénben rögződött rendszere." (RUBINSTEIN, Sz. L. 1962: 311.).

Minden ilyen definíció több oldalnyi magyarázatot igényel, és még ezután is sok benne a bizonytalanság. A tanári meghatározások ezzel szemben axiomatikusak, kérlelhetetlenek és önmagukat örökérvényűnek igyekeznek láttatni. Pedig gyakran nincs mögöttük egyéb, mint a tanár személyes tapasztalatán alapuló burkolt személyiségsablon.

Az viszont igen veszélyes, hogy a tanár elvárását mintegy önbeteljesítő jóslatként képes a diákra oktrojálni. A diákról kialakított sablon nagyon is szívós.

A hibás észlelésből vagy információfeldolgozásból eredő attribúciós torzulások és torzítások másik típusa a tanárok esetében az úgynevezett önkiszolgáló torzítás. A tanárok sablonmegítéléseikre támaszkodva gyakran tulajdonítják önmaguknak diákjaik pillanatnyi jó teljesítményét, a gyerekek általuk meghatározott képességszintjétől való minden pozitív eltérést, a teljesítmény elmaradásáért viszont a diákokat okolják, illetve rezignáltan nyugtázzák, hogy az általuk a gyerek "gyenge képességeiről" tett megállapítás alapvetően helyes (FORGAS, J. P. 1989: 110.).

A jó képességekkel kapcsolatos tanári elvárás — jóllehet, gyakorlatilag voltaképpen pontosan ugyanolyan szubjektív benyomásokon alapul, mint a gyenge képességekről szóló elvárás — az önbeteljesítő tulajdonságok miatt a személyiségfejlesztés pozitív serkentője lehet, míg a gyenge képességekkel kapcsolatos elvárás és kinyilatkoztatás minden esetben káros és romboló.

A "közepes és gyenge képességek" varázsigéinek bűvöletében élő tanárkollégák valamiféle zord arcú, asszír királyok gránitképmásához hasonlító kérlelhetetlen genetikai végzet napszámosaként ítélnek butaságra sok olyan fiatalt is, aki más tanárnál kiváló teljesítményekre képes.

Az átlagos pedagógus által a leggyakrabban használt kifejezések közé tartozik a "képesség". A gyerekek többsége "közepes képességű", akadnak időnként "kiváló", nagy néha "kivételes képességűek", de a tanár legtöbb gondja nem velük van, hanem a "gyenge képességű" tanulók roppant hadával, akik többé vagy kevésbé képezhetetlenek, és akikből évről évre egyre több van.

A "gyenge képességű" tanulók esetében a tanár munkája jórészt hiábavaló. Ő persze "mindent megpróbál", "kiteszi a lelkét", de eleve „tudja": ebben a küzdelemben vereségre van kárhoztatva, leghősiesebb tanerőfeszítései is hatástalanok, oktató lendületének elszántsága megtörik a "gyenge képességek" ércfalán.

Napjaink tanári önszemléletének ez egyik leggyakoribb példája: a tanár a "gyenge képességek" elleni szélmalomharc búsképű Don Quijotéja. A romantikus tanári mártíromság az élet kikerülhetetlen valóságának tűnik, hiszen a "gyenge képesség" olyan adottság, amely születéstől fogva, kérlelhetetlen végzetszerűséggel, egyfajta eleve elrendelés könyörtelen logikája alapján működik a világban; s genetikus eredeténél fogva tökéletesen leküzdhetetlen.

Bele kell nyugodni. A szülőnek is bele kell nyugodnia. Szülők tízezrei hallják ezt nap, mint nap. Soha senki sem fogja kideríteni, hány család légköre romlott meg, hány remény futott zátonyra, mennyi munka vált hiábavalóvá, hány élet lett rövidebb a "gyenge képességekről" szóló, megfellebbezhetetlen tónusú tanári kinyilatkoztatások nyomán.

Az érintett tanárban sohasem tudatosodik, hogy mit művel. De ha tudná, se tenne másképp; hiszen neki "elvei vannak", elvből suhogtatja az elégségesek és elégtelenek lefejező bárdját, elvből buktat, elvből "vállalja a népszerűtlen feladatokat". Ő Monsieur Tanügyi Bayard, a félelem és gáncs nélküli lovag. Lángpallosú arkangyal, "felkent oltalmazó kérub", aki a genetikai végzet istenének rendeletéből könyörtelenül kiparancsolja az értelem paradicsomából a "gyenge képesség" eredendő bűnében vétkes emberiséget.

A "gyenge képesség" mítosza a gyakorlatban a bürokratikusan oktató, motiválni képtelen pedagógusok kézenfekvő önigazolása. Mindig kapóra jön, ha valamelyik diákkal nem sikerül az anyagot elsajátíttatni. Ha egy elsős középiskolás osztály tanulóinak háromnegyede megbukik egy tárgyból; kéznél a magyarázat: a tanulók "gyenge képességűek".

Vidéken, rossz anyagi helyzetű szülők gyermekei esetében a pedagógiai csalhatatlanság a szülők irányába is terjeszkedik: a láthatóan "gyenge képességű" szülőnek a gyermeke is "gyenge képességű", az iskola "szociológiai mezőben él" stb.

Mivel a "gyenge képesség" természete az, hogy születéstől adott és elháríthatatlan, felmenti a tanárt a tanuló megértésének kötelezettsége alól, az empátia alól, de még a lelkifurdalás alól is. Emellett Isten jogosítványaival ruházza fel, hiszen életre szólóan meghatározhatja embertársainak életét.

Hogy a "gyenge képesség" gyakorlati előidézésében, fenntartásában és meggyökereztetésében a hivatalos pedagógia, az iskolarendszer, az egyes iskola vagy az egyes pedagógus mennyire vétkes, igen érdekes kérdés.

A színjátszó- vagy egyéb művészeti csoport munkájában a gyenge képességek tétele a gyakorlatban nem igazolódik. Hosszabb-rövidebb idő elteltével a csoport minden szívvel-lélekkel dolgozó tagjában megmutatkozik a tehetség.

A tapasztalataim arról győztek meg, hogy a tehetség nem véletlenszerű, nem valamiféle genetikai végzet szeszélyes hozadéka, hanem az érdeklődés, a mély és őszinte érzelmi irányultság, valamint a kitartó, szorgalmas munka jogos adománya. Nem véletlen, hogy hazánkban éppen egy művészetpedagógus, Moholy-Nagy László írta le azt a mondatot, amely egyedül alkalmas rá, hogy célkitűzéseink mottója legyen. "Minden ember tehetséges."
OK, megint nem lesz netem? Akkor gyorsan elküldöm.

Bocs a hosszú szószért, de még fogom folytatni, mert Rád fér!"

Folytatta, bár rövidebben, a külső - értsd állami, önki -, feltételekről. De azzal már nem terhellek.

Minderre csak ezt tudtam válszolni:

"Viszont félreértettél. Én önző disznó vagyok, és még ostoba is, csak szűk körben gondolkodom. Abban a pár százezer emberben, családban, ahol még van olvasás, műveltség, akiknek a gyerekeire még hat/hat/ott az oktatás. Közülük azokra, amelyekben a műveltség nem ivódott be nemzedékeken át, vagy csak egyszerűen bizonytalan, azokra veszélyes, azokon keresztül rombol a XXXXXXXX jelenség."*

És most (még mindig) nem tudom, hogy igazam van-e? Csak ékeskedem itt idegen tollakkal...

Jegyzetek:
* Sárga idézetek tőlem.

2008. június 14., szombat

Usual Futile Laments

Még mindig nem tudom, hogy mivel érdemeltem ki annak a fiatal embernek az engesztelhetelen és kikezdhetelen gyűlöletét? Mert sok mindet másképpen látunk? Vagy mert még többet hasonlóan? Mert néven nevezem, ami tagadhatalan, és néven nevezendő? Nem tudom...

Írószövetségesdi. Több bajom is van ezzel a kezdeményezéssel - így utólag, de előre és most is teljes mellszélességgel kiállok mellette, azért, amit Szenk írt:

"Ennek a döntésnek kezdetben az lesz a legfőbb hozadéka, hogy összeröffenéseken, írótáborokban találkozhattok "mit sem sejtő" szépírókkal. Elbeszélgettek velük a szépirodalomról, a világ dolgairól, és ettől majd rádöbbennek, hogy ti nem azért írtok sci-fit, mert csak azt tudtok. Inkább azért, mert ahhoz van kedvetek!
Persze később majd kizártok mindenkit a szövetségből, aki nem sci-fis! Hihi!"

Főleg ez utóbbi bekezdés lényeges. Mindenkit kizárunk! És Alsó Merániában csak fantasztikumot adhatnak ki azontúl. (Ugye itt mindenki érti az iróniát?)


A bajaim viszont:
1. azonnal megosztást szült, mert csak sci-fi neveződik itt néven, és ún. sci-fi írók. Ha lesz valami szerveződés, platform, gittegylet, akármi, javasolni fogom a fantasztikus irodalom megnevezést.
2. ha Kleinheinz Csilla ezen hullámon, ezzel a kezdeményezéssel került be velünk együtt, ő ráadásul valóban nem sci-fi szerző. Amit ő csinál, az többnyire mágikus realizmus vagy természetfölötti. Tehát üti az elsőt. Ami nem baj.
3. úgy néz ki, megint nagyjából egy-két kiadó lépett, ez megint csak a megosztottságot fokozza
4. absza meg, ha már Csilla belépett, miért nem lépett be a többi DVs és Cherubionos író is? Úgy néz ki, ők nem is tudtak erről.
5. az Írószövetség körül van egy kis jellemzően undorító, és jellemzően alsó-merán katymasz. Egyik fele, másik fele. Na most, Esterházy kilépett, ez nagy baj. Temesi viszont benne maradt és ez, ha más nem is, megtiszteltetés nekem.

Új Galaxis Update
. Ugyan jönnek be szépen novellák a Sport jövője pályázatra, de itt is figyelmeztetnék mindenkit, hogy a határidő 2008 június 30., amely ugyan szerencsésen egy hétfői nap, de nincs már olyan sok idő addig. Tessék dógozni!

2008. június 7., szombat

Stadium 4.0

A magyar fantasztikum állapotának főszereplőiről írogattam már, amiről, akiről nem, az a laikus. A nem rajongó, nem érdeklődő. A potenciális, egyszer-majd-véletlenül olvasó*. A következő az ellenség lenne, aki beszüntetné ezt az egészet, bezúzná, ledarálná szecskavágón, etc.

De most a laikusról!
Kérdezed, hogy miért? Kit érdekel az, akit nem érdekel az, ami minket viszont nagyon is?

Hát erről van szó!

Volt "szerencsém" egyszerre résztvevőnek és elszevedőnek lenni egy olyan rendezvényen, mely a világ legérdektelenebb beszélgetéseinek húszas listáján előkelő helyet kapna.
Történt, hogy a Nyócker már renovált része, a Palotanegyed valamiféle nyári kulturális fesztivált gründolt, melynek nyitóbeszélgetése mindjárt egy hisztero-fizikai-ezoterikus könyv bemutatója és Ákos Krúdy-hangoskönyv felolvasása vagy mije előtt mi lettünk vóna Szélesivel. A sci-firül kellett volna beszélgetnünk narcisztikus barátommal.

A moderátor (nevét borítsa jótékony feledés homálya, mely csak a meg nem nevezett belső homályával összemérhető) kapásból akként nyitotta a rendezvényt, hogy ő biza még egyetlen sor sci-fit sem olvasott életében és nem is fog**. Aztán, hogy azonnal bizonyítsa a sznob entellektüel/begyöpösödött, korlátolt bölcsész mentalitásról alkotott előítéletek jogosságát, hadoválni kezdett a UFÓkról, és marsi vízről.

Szélesi persze nem zavartatta magát, ő mindenről képes bölcsességeket mondani, én csak ültem ott jobbára leforrázzva, mert akkor még nem is beszéltem a közönségről. Mely állt három sci-fi értő/rajongó úriemberből, Szélesi barátnőjéből és két hajléktalanból.

Szóval, mindketten elmondtuk magvas gondoltainkat a "témáról", mindketten próbáltuk valamennyire is komoly fonálon tartani a "beszélgetést", amikor is derék moderátorunk kifogyván a témából feltalálta magát, és a profik régi, ámde teljesen elkoptatott és teljesen sohasem bevált fogásával, a kétségbesettek halálos elszántsággal, és egy kamikaze eltökéltségével megragadta mikrofonját, hogy körbejárja a közönséget (melynek sci-fi értő részhalmaza akkorra egy fővel apadt, viszont cserébe egy unatkozó biztonsági emberrel gyarapodott), hogy ők talán képesek értelmes kérdéseket feltenni helyette. Fel is tettek, bár a kérdések nem mozdultak ki az évtizedes I/O találkozók szabványkérdéseinek köréből, de legalább a sci-fi filmeken őszintén elvitatkozhattunk Szélesivel***.

Moderátorunk természetesen nem mulaszthatta el lenullázni a beszélgetésnek még a maradék méltóságát is, ezért mikrofonját a két hajléktalanhoz is odavonszolta.
Erről egyáltalán nem akarok beszélni, soha, sehol, senkinek! Egyszerűen letagadom: Nemuram, nem írtam sci-fit! Miaza scifi egyáltalán? Valami ufóizé, nem? Haggyanakmán, tudós vagyok, nem holmi lektűrszerző bohóc!

Volt azért egy napsugaras momentum, amikor, természetesen már a "beszélgetés" után a sci-fi értők ötven százaléka odajött hozzánk, és amikor szó-szót követett, kiderült, hogy emberünk annak idején volt Zsoldos Péter író-olvasó találkozón, ahol Zsoldos a regényei mondanivalóját firtató kérdésre azt válaszolta, hogy bizony neki semmiféle mondanivaló nem járt a fejében, csak írta, ami az eszébe jutott... Na, ekkor Szélesitől elhangzott egy igazán bölcs eszmefuttaás arról, hogy amikor az ember tizenhét éves, élettepasztalatok híjján mondanivalót gyömöszöl a könyvbe, amikor már rendelekezik azokkal a bizonyos tapasztalatokkal, akkor csak ír, és a mondanivaló magától bekerül a szövegbe. Én pedig csak bólogattam, és sárgultam az irigységtől. De nem baj, mert Szélesi viszont sánta.

A nap tanulsága, amit egyébként sejt az ember, de nem szívesen vall be magának sem: a fantasztikum rajongótábora igencsak szűkös Alsó merániában, ami pedig azon kívül vaqyon, az maga a Homályzóna. Na, ebből kellene kitörni. Illetve kitörni azt könnyű. Betörni nehéz. Adynak, Dévénynél... ugyanmá'!

Ez a fajta "szemlélet" (képzavaros metafóra: a vakságnak és az elvakultságnak nincs, nedm lehet szemlélete) egyébként lépten nyomon tetten érhető. Csinos kis gyűjteményt lehetne összehozni csak a Neten fellehető, fantasztikumra vonatkozó véleményekről. Valóban nem tudom, hogy igazából ki tehet arról, hogy így alakult. De ezzel számolni kell - és tenni ellene.

Vidámabb vizekre!
Meki feltámadott, illetve Herr Professzor Doktor Frankenstein jótékony beavatkozásának hála, új életre kelt, így megint itt vagyok. Húsz oldal választ el a Justitia Befejezésétől, és semmi a bloggolástól.

Holnap kettőtől dedikálok
a Tuannál a Vörösmarty téren, de már kb. tizenegytől kint leszek egy sorral lejjebb a Cartaphilusnál, ahol a Hazug, mint egy melltartó kötetet dedikálom, mint illusztrátor, ha igény van rá. Ugyanitt a kötetben található karikatúrák némelyike egyedi grafikaként is kapható. Ugyanitt Trabant eladó.

Jegyzetek:

* Ezt a fajta olvasót riasztják el hosszabb időre a magyar szerzőktől a Shayren-féle könyvek. Irigy, féltékeny etc. disznó vagyok, na! Csak tájékoztatásul, Temesi új könyve ugyanannyiba kerül.

** Ezt a kijelentést még a beszélgetés előtt ellőtte, amikor is e sorok szerzője szerényen megkérdezte, hogy akkor talán bizony nem olvasta az 1984-et? A válasz erre úgy szólt: "Persze, ha azt sci-finek lehet nevezni."

*** Szélesi egészen elvetemült módon kijelentette, hogy milyen páratlanul értékes, egyedi, eredeti és jól megcsinált sorozat is az Elveszett szoba. Mindezen jelzők egész alkotásar vonatkozó érvényességéről bárki meggyőződhet, aki megcsodálja Peter Krause csodálatos játékát, akinek színészi eszközkészlete (arcjáték, ilyesmi) legalább egy egész nagyságrenddel alulmúlja még az idős Steven Segalét is. Krause a Six feet underben tűnt fel, illetve szürkélkedett, de ott a temérdek hulla között legalább valamennyire élőnek látszott.

2008. június 4., szerda

Disconnected

Elvágva a nettől, naponta kb. tíz perc időt lopok, hogy ránézzek, így az itteni megjegyzésekre válaszolni egyszerűen nincsen időm. Talán a jövő héten. Addig is vitázzatok csak, bár ahogy látom vita igazából nincs, mert a helyzetet mindenki válságként éli meg. És akkor még nem szóltunk az

On demandról. Megérkezett hozzánk, robog is, egyelőre a lánctalpas buldózer sebességével, de ugyanezen buldózer erejével az on demand könyvkiadás. Két éve még üdvözöltem volna, sőt még mindig forgatom a fejemben egy OD kiadó (kissé másképpen működő) alapítását, de már nem vagyok optimista. Tévesnek látszik az optimizmus, mint amikor azt hittem, a blogírás megfelelő mederbe csatornázza a grafomániát. Hát nem csatornázza, sőt, hála a blogműfaj komment fícsörének, még táplálja is. Mindegy nem tartozik ide, csak demonstrálja, hogyan szalad időnként vakvágányra a gondolkodásom.
Az on demandban nincs kontroll. Normális viszonyok között ez a Kritika lenne, de azt tudjuk, hogy nálunk nincs. (Az Exitben megjelent Génszimfónia recenzió nem teszi olvashatóvá a könyvet.) Kevésbé normális viszonyok között a szerkesztés kontrollálna, de az on demandból per definitionem éppen ez hiányzik.
Az eredmény a Shayren.
Meg az a hype, ami kíséri. Látatlanba mondom, 2008 legjobban fogyó sci-fije lesz! És akkor? Mi a baj? Végre!
Olvassátok el, és akkor megtudjátok! De ne kölcsönkönyvet, vegyétek csak meg szépen, áldozzatok rá! Két okból. Egyrészt, hogy máskor óvatosabbak legyetek, másrészt, hogy R. Norbert családja kapja vissza a pénzét, amit belefektetett. Ennyit megérdemelnek, ha már ilyen jó leckét adtak nekünk.
A könyvről nem beszélek, Odo ismertetője fenn van a Solarián, Attila is írt róla az rpg.hu-n, lesz még másutt is, lefogadom, kevésbé visszafogott. Nem a könyv a lényeg, mondhatnám, vagy másképpen, ez a könyv lényegtelen.
Elolvastam.
A lényeg a hype, amit, mint a birkák felkaptunk. Száz hozzászólás a Solaria fórumon! Úgy, hogy a könyvet alig olvasta valaki... Emberek, Az idén megjelent László Zoli Keringése, Brandon Hackett Poszthumán döntése, Benyák Zoli Kvartettje! Hány hozzászólás keletkezett ezekről? És miért nem?
Ez a lecke!
És hallom, hogy a sci-fi site-ok (Nem egy site!) interjút terveznek a szerzővel. What?
Persze, megint kérdezed, mi a bajom? Be kell mutatni az új generációt, a feltörekvő tehetséget, etc. Maszlag, feleim! Új generáció az van, feltörekvő tehetség is van, de nem ennek a könyvnek a szerzője az. Azokat kellene meginterjúvolni, akik már valamiképpen bizonyítottak... Nem marketingszlogenek szintjén, hanem a valóságban, helyes, tehetséges olvasható kisprózával. Akik most püfölik a gépbe kisregényeiket, és birkóznak a kiadással. De róluk is hallgatás vagyon, mint a a legjobb már befutott szerzőkről és műveikről. Miért?
Pörgessük csak tovább a hype-ot. Mert pörögni fog tovább, nincs kétségem. A hype már csak ilyen.
Ez a lecke!
De ha már leckét kapunk, akkor fizessük meg a tanulópénzt! Mindenki, aki pörgeti, vegye csak meg a könyvet és olvassa el! Aztán írjon róla. De őszintén ám!
Tévedések elkerülésére, ezt nem irigységből, nem személyeskedésből, nem azért írom, hogy csírájában elfojtsak egy „ifjú tehetséget”, aki nem létező babérjaimra tör. Nem. A jelenség, a hype-olt, alap nélküli marketing ellenében írom. És azért, hogy még aki úgy is dönt, hogy magánkiad, az is mutassa már meg valami szerkesztő-félének az írását, mielőtt belevág! Apuci, anyuci, tanárbácsi nem ér!

Mert azért van jó is az on demandban. Megjelent például Maruzs Éva életmű-novelláskötete. Amely természetesen – szerkesztés hiányában -, nem sikerült olyan jól, mint sikerülhetett volna.

De lesz Kritika. legalábbis megkíséreljük az Új Galaxisban, amelynek a szerkesztésével az AVANA megbízott. Egyeseknek talán rossz hír, másoknak jó: Vásárhelyi Lajos hegyezi a tollát, folytatja majd, amit az Átjáróban elkezdett.

2008. május 29., csütörtök

Stadium 3.0

Mérnök vónék. A bölcsészlekek bosszantására az előző két posthoz kapcsolódva csináltam két ábrát, különös tekintettel a visszacsatolásokra. Az ábrák a Könyv, mint termék elkészültét követik végig rendszer szinten, születésétől addig, amíg eljut az olvasóig – „normális”* és magyar viszonyok között.



A folyamat minden szereplője elsősorban a Könyvpiacon találkozik, bár normális viszonyok között a szereplők között nem piaci visszacsatolások is léteznek. Normális rendszerben a két fő szereplői csoport jól elkülöníthető: a Kritika, mint speciális fogyasztó, az Olvasóval együtt adja Fogyasztókat, az Író, Kiadó és Terjesztő a Termelőket. A Könyvet az Író többé-kevésbé könyvpiac-független inputok (Olvasmányok, Ismeretek, Élmények) alapján írja meg, majd végső formáját a Kiadóval kölcsönhatásban, a Szerkesztés folyamán kapja meg. Normális viszonyok között a Szerkesztés a legerősebb visszacsatolásos folyamat, a piaci hatások csak áttételesen, a Kiadón és az Írón keresztül befolyásolják. A Kiadó ezek kívül a Könyv piaci „Sikerén” keresztül visszacsatolt az Író további munkájára. A Könyv ezután a Terjesztőhöz kerül, aki végül eljuttatja a Fogyasztókhoz. A Terjesztő jól észrevehetően az egyik legerősebb visszacsatolás generáló szereplő. Az általa fenntartott Irodalmi kínálat révén egyaránt befolyásolja az írói inputot, és az olvasói igényeket, az Eladás adataival közvetlenül visszahat az Íróra (a bukszájára), a Kiadói viselkedést pedig a terjesztési Feltételek, a Kínálat és az Eladási adatok együttesen határolják be. A legfontosabb visszacsatolás generáló szereplő normális rendszerben a Kritika. A könyvpiaci térben Recenzió és a Könyv kritikai fogadtatása (Recepció) révén közvetlenül hat a Kiadóra, a Terjesztőre és az Olvasóra, nem piaci visszacsatolásokkal az Íróra, a Kiadóra és az Olvasóra. Nagyon fontos visszacsatolás az írói inputokra gyakorolt befolyás, az Ízlésformálás, és a divat befolyásolása által, mely nem a konkrét Könyv Recepciójában, hanem a Kritika általános tevékenysége révén valósul meg. A folyamat végső szereplője, az Olvasó szintén többféle visszacsatolást produkál. Normálisan ezek közül egyetlen piaci hatás létezik: Vásárlásával közvetlenül a Terjesztésre hat vissza. A nem piaci visszacsatolásban Recepciója révén hat az Íróra és a Kiadóra. Fontos, hogy a Kritikát az olvasói fogadtatás nem befolyásolja.



A magyar viszonyok „kissé” mások. Az öt leginkább szembeszökő különbség a független Kritika hiánya, a Terjesztés dominanciája és összefonódása a Kiadással, a Kritika összefonódása a Kiadással és a Terjesztéssel és a Szerkesztés, mint kölcsönhatásos folyamat megszűnte. Ez a sajátos helyezet a visszacsatolások szinte teljes korrupcióját okozza, olyannyira, hogy még az olvasói visszacsatolások is manipuláltak, megbízhatatlanok.
Hogy a szabályozástechnikában mit jelent az, hogy egy visszacsatolás akár pozitívvá is válhat, nem részletezem. Mindenki látott már
Fontos, hogy a nem független Kritika az Olvasóra és az Íróra is csupán piaci módon, megrendelt Recenziók és manipulált Recepció révén hat vissza. Az írói input befolyásolása, az Ízlésformálás és a divat befolyásolása hasonlóan piac-manipulált.

És az on demand kiadás csak most lépett a képbe.

Aki már látott angolszász kiadású tömegkönyvet, az tudja jól, hogy a nem független Kritika milyen mókás fülszövegeket eredményez. A nyugati könyvszakma sem egészen normális, kellene egy harmadik ábra, melyben a Kritika áthúzódó blokkal, mint Fogyasztó, és mint a Termelő is szerepel. A Kiadók és Terjesztők által megrendelt Recenziók megjelenése mindenütt a világon mindennapos. Máshol azonban jelen van az erős független kritika is, mely mindent megtesz, hogy az Íróval és a Kiadóval ne szaladjon el a ló. Normális rendszerben sem garantált az olvasó eligénytelenedése, a független kritika létezése miatt azonban jóval nehezebben következik be, és ez az igénytelenség nehezebben hat vissza az Íróra és a Kiadóra.

Gondolom, a Terjesztő sehol sem más, mint fura, nehéz és éghető cuccokat áruló kereskedő.

Hazai viszonyok között a független Kritika hiányát a legnyilvánvalóbban a Szerkesztés háttérbe szorulása, megszűnte mutatja. Ez azonban már nemcsak kórtünet, hanem legalább olyan erősen, de hosszabb távra befolyásolja az egész Könyvpiac jövőjét, mint a Terjesztés dominanciája és a független Kritika hiánya. Emlékezzünk az Irodalmi kínálatra, mint írói inputot befolyásoló tényezőre.

Visszatérve a sci-fi XIX. századi irodalmi eszköztárának problémájához: a független Kritika hiánya végzetes egy olyan sérülékeny, identitászavarokkal küszködő zsáner számára, mint a fantasztikum. Mit várjunk attól az Írótól, akinek nyelvi kifejezéstárát, befogadó közönségének igényszintjét és elvárásait előre aluldefiniálják a romló oktatási rendszer és a rövid távra szóló piaci manipulációk? Mit várjunk attól, aki bármit bárhogy leírhat, valós kritikai visszhangot nem talál, munkája minőségét zsoldban álló Kritikusok állapítják meg, ha csak a hozzá hasonlóan megvezetett olvasók rajongása vagy fikázása lehet számára visszajelzés? Mit várjunk tőle, ha az esetleges külföldi eredményekhez csupán az ugyanezen rendszer által korrumpált fordításokon** keresztül juthat? Mit várhatunk az Írótól, aki végül a Terjesztő által diktált árakon, a Terjesztő által manipulált Kiadókon keresztül jut munkája gyümölcséhez. Mi várható tőle, ha egzisztenciálisan a piaci manipulációknak tökéletesen kiszolgáltatott, sikere nem kvalitásaitól, hanem a Terjesztő kénye-kedvétől függ?

Jegyzetek:

* Értsd: működő.
** A fordítás állapottya megér egy külön postot.

2008. május 28., szerda

Kill a Macin(gbird)tosh

Hogyan öljünk Mac-et? Hosszas kínzás után vasárnap sikerült megfektetnem öreg PowerBookomat. Csodák nincsenek: egy nyolc-tízéves gép, melyet nem grafikai munkára terveztek, hosszú kínzás után végül kiakadt az Adobe Illustrator alatt - egy kb. tizenhat csomópontból álló objektum pontjainak toszogatásakor (Ugyanezt a logót végül tíz perc alatt összedobtam a Word rajzolóprogramjával. Egyetlen komputer sem sérült.). Az Adobe egy Microsofthoz illő tohonya szörnyeteg, amely ügyesen monopolhelyzetbe tornázta magát határ szar programjaival. (Jobbára a pdf-nek köszönhetően, ne feledjük!) A CorelDraw 3 annak idején 386-on futott, és ezer csomópontból álló objektumokkal vígan ellébecolt. Tizenkét évvel és három verzióval később a 10-es Draw sem ölte meg a Dell laptopomat… Egyszerűen mert úgy írták meg őket, hogy erőmű nélkül is fussonak. Mac-em most szervízben van, a vinyó valószínűleg nem sérült, csak összeírta magát a szerencsétlen kínjában. De még halálában is sikerült kimenteni belőle mindent, halleluja! Ami azért lényeges, mert a Justitia III. csaknem készen veszett volna el benne, és ha azzal az anyaggal másodszorra is történt volna valami, hát – sohasem fejezem be.
Ezt a begyzész is a budin írom, a deszkán, a lyuk mellett...

Emiatt nem tudtam válaszolni az előző posthoz tartozó, a magyar sci-fi színvonalát feszegető hozzászólásokra. A téma megér legalább egy nyúlfület nemcsak megjegyzésként, engedjétek meg, hogy itt válaszoljak, végül is egészen hosszan!
Végre abban egyetértünk, hogy a sci-fire, és nemcsak a magyar sci-fire, a tizenkilencedik századi irodalmi megoldások a jellemzőek. Abban már nincs egyetértés, hogy ennek mi az oka. Magam részéről sezlonyhoz csatlakozom, hogy amiért nincs valódi fejlődés a sci-fiben, abban a történet mindhárom szereplője a ludas: az író, a piac, és az olvasóközönség (így talán elkerülhető az egyéni tiltakozás).
Ebben a hármasban az írók tehetségtelenségét/restségét/konformizmusát látom a legkisebb bajnak, mert a lustaság orvosolható (lásd a Rest macska c. magyar népmese), a tehetségtelenség pedig normális közegben rövid idő múlva elveszíti publicitását. A konformizmus okai a piac és az olvasók jelentette visszacsatolások - normális viszonyok között sem az olvasók, sem a piac nem kényszerítenék az írót arra, hogy bevált sablonok szerint írjon. Jellemzően az első könyvek általában sokkal frissebb stílusban íródnak, azután, amint az író egyre professzionálisabbá válik, nyirbálódnak le a forradalmi megoldások, szürkül be a tehetség a piac nyomása és az olvasói igénytelenség kényszere alatt.
Remélem sikerül jó sok olvasót megsértenem, nekem már úgyis mindegy, de remélem azt is, hogy az olvasók java elgondolkodik saját olvasói szokásain és elvárásain, hiszen éppen ők azok, akik választásukkal a folyamat végén meghatározzák a fő visszacsatolást. Az Olvasó mentségére fel kell hozni azonban, hogy igénytelenségének legfőbb oka maga a piac, a tőke logikája, a pillanatnyi profit principalitása. Ebbe ugyanis bőségesen belefér az olvasó manipulálása: egyrészt marketing, másrészt a kínálat alakítása, harmadrészt az általános fogyasztói elbutulás/butítás révén. Magyarországon ez a kritika hiányával és a terjesztés dominanciájával súlyosbodik.

In memoriam reloaded. Bár sokan kárörvendően figyelték, többen az „ugye megmondtam!” önelégültségével kommentálták az Agenda kiadó csődjét, most, hogy elolvastam Benyák Zoli (Jonathan Cross) Veszett lelkek városa című regényét, azt kell mondanom, hogy minden hibája ellenére nagy veszteség, hogy annak a kiadónak kellett így végeznie, melynek induló három kötete között legalább egy* megkerülhetetlen remekművet ki tudott adni, ezzel helyet adva egyben az első gondolatilag is jelentős magyar mágikus realista regénynek.

Jegyzetek:
* Azért csak egyről szólok, mert Ilona könyvét még nem volt alkalmam elolvasni.mmm