avagy kalandozások Obskúriában
Welcome to Obskruntia!
Jól kellene éreznem magam itt,
mert az egész egy csinos, cuppogós, ködös mocsár, de hidd el, ez még egy
ogrénak is sok. Én nem ilyen mocsarat akartam!
Az útlevél ide nem más, mint a
semmiről elkészített minimum 35 oldalas értekezés, referenciákkal és más
tekintélyektől származó idézetekkel, olyan nyelvezettel megfogalmazva, hogy a
szerző maga se értse, amit leírt, de az ámuló olvasó azt higgye, a legmélyebb
bölcsességet tarja a kezében.
Obskúria büszke polgára lehet
bárki, aki egy mondaton belül képes állítani valamit és az ellenkezőjét, úgy,
hogy mindkét állítást szakértői tekintéllyel bizonyítja és közben az olvasó
mindezen önellentmondásokból semmit sem vesz észre.
Obskúria kötelezően kettős
állampolgárságot jelent, hiszen az obskúr polgár vidáman megtartja eredeti
állampolgárságát – ez a természetes, hiszen országa adófizetőiből él, nem
Obskúria tartja el.
De hogyan juthattunk idáig?
Továbbra sincs válaszom arra,
hogy miért hagyja a szorgos és dolgos (verítékező) többség, hogy egy mihaszna,
ámde létszámában relatíve számos, és egymásba nagyon is belegabalyodott
élősdihad a valódi bölcsek nyakába telepedjen, a valódi bölcsek valódi
gondolataihoz a saját picike okosszágát hozzátoldogatva, a maga fontosságát és
picike, ámde annál nagyobb befogadóképességű mancockáját előretolja és a
bölcsesség díját bezsebelvén kiválóan kihúzza magát a dolog (veríték) alól,
miközben nagyságrendekkel magasabb életszínvonalon él, mint a dolgos (verítékező)
többség.
Amikor az efféle bölcseletből az
anyaország társadalmának semmiféle haszna sincsen, mivel:
Egy olyan ország egy másik
országon belül, mint Obskúria (vö. ötödik hadoszlop), a legritkább esetben
erősíti a szociális kohéziót (legfeljebb finom kis rasszista elméletek
terjesztésével, ha erre van igény. Mint például a fehér faj felsőbbrendűsége,
vagy hogy Isten arra rendelte a fekete embert, hogy a fehér rabszolgája legyen,
etc.), sőt az obskúr polgárnak létérdeke az anyaország társadalmának fellazítása
(vö. zavarosban folytatott nagyüzemi halászat), természetesen csak addig a
határig lazíthat, amíg a honoráriumát, ösztön- és egyéb díjait az ország
fizetni tudja.
Az obskúr polgárok elméleteiből
nem származtatható az életet megkönnyítő és/vagy hasznot hozó technológia.
Anyagi haszon csak Obskúria
„tisztes” állampolgárainak származik belőle (az ő megélhetésük, és nehezen
megfogható (nem értékteremtéshez
kapcsoltan áll elő) extraprofitjuk), de nekik aztán rendesen, hiszen a
társadalom valamilyen okból bőkezűen finanszírozza tevékenységüket [1].
Miért tartjuk mégis őket? Még
csak nem is szórakoztatóak egymás közötti kicsinyes marakodásaikkal,
kánonjaikkal és ellenkánonjaikkal, iskoláikkal és elleniskoláikkal.
Mi a titkuk? Mi Obskúria titkos
csodafegyvere? Miért nem mondhatja ki még egy gyerek sem, hogy a császárnak
csupasz a ülepe, és még pattanásos is (nem beszélve arról, hogy a vécépapírt se
tudja rendesen használni)?
Akarom, meg nem is akarom a
válaszokat.
Viszont félek, hogy Obskúria csupasz
seggű császára még több hódításra vágyik, és ennek a hódításnak első áldozatai
a természettudományok lesznek.
A keresztény bölcseletnek az
obskruntizmuson túl volt még egy iszonyú negatív hatása: évszázadokra
megbénította a természettudományokat, csak egynémely görög bölcselők ilyen
irányú téveszméit engedve át (miközben ugyanezen görög bölcselők társadalomra
vonatkozó gondolatait letiltotta). Ennek meg is lett az eredménye: mire a racionális
természetértelmezések kiverekedték a saját létjogosultságukat, már valamiféle
különálló bölcseletté váltak, ún. természettudományokká lettek, amelyek hagyják
csak békén a bölcsészetet, ő, köszöni szépen, jól elvan magában.
Talán Decartes és Pascal voltak
az utolsó újabb kori gondolkodók, akik egyetlen személyben egyesítették a
természet- és társadalomfilozófiát, úgy, hogy társadalombölcselőként értették
is, mire gondol természetbölcselő felük.
Mire elérünk a XIX. századba, már
alig van átjárás a két fél között. Marxnak Engels univerzális, a
természetfilozófiára is kiterjedő érdeklődése és felfogóképessége kellett, hogy
a marxizmus ne maradjon a száraz és bizonyíthatatlan gazdaságmagyarázatok egyike,
hanem univerzális filozófiává nőjje ki magát.
Az elkülönülés mára odáig fajult,
hogy – mindkét oldalon tisztelet a kivételnek! – a bölcsész büszke arra, hogy
„nem tud egy szöget a falba beverni”, a természettudósok, de különösen a
mérnökök viszont iszonyatos szakbarbárságukkal tüntetnek.
Az elkülönülés a két terület
témáinak eltérő megközelítésében is tükröződik: a természettudós számára a
tudomány a jelenség–hipotézis/modell–ismételhető kísérleti eredmény (bizonyítás
vagy manapság inkább cáfolat) vagy ismételt eredmény–hipotézis/modell–megismételhető
kísérleti eredmény (bizonyítás vagy manapság inkább cáfolat) gyakran
öngerjesztő vonalait jelenti, míg a bölcsész számára a bizonyítás és/vagy
cáfolat gyakorta kimerül más bölcsész(ek) („tekintély(ek)”) véleményének
elfogadásában vagy elutasításában.
Abból a hamis, ámde annál
kényelmesebb feltételezésből kiindulva, hogy ezen a területen a kísérlet, mint
olyan, löhetetlen, meg sem kísérlik a bizonyítást. Amikor pedig egy bölcsészeti
ág, amelynek esélye van a természettudomány eredményeit bizonyításra alkalmazni
(történettudományok, pl.), használni is kezdi azokat, inkább az eredményben,
mint a hipotézisben kételkednek, ha a természettudományos eredmény
ellentmondásba kerül a hipotézissel [2].
Ami igazán riaszt, hogy a
természettudományos gondolkodás és megértés tökéletes hiányát folyamatosan és
ékesen demonstráló bölcsészek milyen kitörő örömmel fogadták és fogadják el a
relativitás elméletéből és a kvantummechanika bizonyos elveiből fakadó
határozatlanságokat. Természetesen egyiket sem értve meg a maga
valóságosságában, csupán kiragadják a belőlük származó, számukra hasznos
következményeket. Mindez a gödeli matematikai konstrukció következtetéseivel (melyek megint a maguk
axiómarendszerén belül érvényesek) megtámogatva oda vezetett, hogy lassacskán
elérjük a természettudományos elméletek bizonyítási kényszerének eltörlését.
Ehhez az első lépés a pozitív
bizonyítás (kísérleti igazolás) elvetése.
Pedig egy elméletet valójában nem
lehet bizonyítani, ha bizonyításként nem a pozitív, igazoló kísérletet fogadják
el, hanem a falszifikáció (negatív kísérlet) eredménytelenségét. A kísérleti
bizonyíthatóság afféle felfüggesztett halálbüntetéssé válik – az elmélet addig
őrzi érvényességét (nem valódi igazságát), amíg nem cáfolják. Addig olyan, mint
Schrödinger macskája, van is, meg nincs is, élő is meg halott is. Lehet ilyesmire
technológiát alapozni? Lehet így bánni egy macskával?
Itt tartunk ma. És tovább.
Már megindult a tudományos munkák
minősítése eddigi rendszerének, a peer
review-nak a kikezdése, lebontása – úgy, hogy közben nem ajánlanak helyette
mást. A peer review ezer sebből
vérzik, amelyek közül az elfogultság, a korrupció, a kettős mérce vagy az
egyszerű bírálói korlátoltság csak a kisebbek. Viszont egészében majdnem olyan,
mint ez szar demokrácia [3]: még nem találtunk ki jobbat.
Illetve létezik az a halovány, és
kissé átgondolatlan kezdeményezés, hogy publikálhasson mindenki mindent, és
majd az internet nyilvánosságában az érintett tudóstársak minősítik az adott
munkát. Piha! Ez egyrészt egyenértékű az Apple hosszú farkával, csak éppen a
tudományos világban nem illik azt mondani, hogy fogalmam sincs a jel per zaj
viszonyról: a tudományos publikációk száma már húsz év előtt is kvázi
áttekinthetetlen volt, s hiába az internet, a helyzet azóta csak rosszabb,.
Másrészt ki fog véleményezni? Nyilván, ahogy az IT civilizáció eddigi
tapasztalatai mutatják, az önjelölt vadbarmok. Lásd íróiskolák és outputjuk.
Ó, viszont, ha megszűnne a
bizonyítási kényszer és a külső minősítés a természettudományokban is, semmi
sem állná többé útját Obskúria újabb térnyerésének – a bölcselet világa
igazolhatná saját gyengeségeit és felértékelhetné saját silány eredményeit a
természettudomány művelőire mutogatva.
(folyt köv.)
Jegyzetek:
[1] Előállt az a gyönyörű
helyezet, hogy egy könyvtárban vagy levéltárban két hét alatt lezavarható ún.
„kutatás” magasabb állami támogatást kap, mint az értelemszerűen
nagyságrendekkel idő-, eszköz- és anyagigényesebb természettudományos munka. Az
igazán pikáns az egészben, hogy a természettudományos pályázati kiírásokra
egyre inkább a közvetlen eredményesség (megtérülés, technologizálhatóság)
megkövetelése a jellemző, miközben a bölcsészektől nem várnak el semmi
ilyesmit. Kant vagy szegény bolond Nietzsche csontjainak n+1. újrarendezése még
mindig milliókat ér – gyakorlatilag a számonkérhetőség minimuma nélkül.
Emlékeim szerint 2005-ben, de talán 2006-ban kisebb tudományos botrány pattant
ki az Államokban, amikor a Szenátus törölt már két odaítélt, 1-1 millát (USD)
érő grant-et. A tudományos közvélemény egy emberként támadt a politikusokra,
milyen jogon tipornak bele szaros gumicsizmában őszentsége, a tudomány
függetlenségébe, pedig jobban járt vóna mindenki, ha kussolnak. A két grant
címe – hozzávetőlegesen – a következő volt: „Hogyan
dekorálják szobáikat a college hallgatók” és „Hogyan építik fel személyes weblapjaikat a college hallgatók”.
Haggyá’ mán békén!
[2] Például a radiokarbon
kormeghatározás szart se ér, ha az eredménye nem bizonyítja a „nagy” történészi
hipotézist.
[3] Mert a demokrácia helyett ugyebár
van jobb: úgy hívják, kommunizmus.