avagy kalandozások Obskúriában
Tulajdonképpen elég messzire
kerültünk a posztmodern szociológiától, akármi is legyen az, nem igaz?
Tényleg, elég obskúrus vagyok már?
Tudod, fontolgatom, hogy
állampolgárságért folyamodom Obskúriába. Sajnos egyelőre nincs papírom róla,
hogy szakmailag megfelelnék – nincsen bölcsészdiplomám [1]. Sőt, nyelvi
problémáim vannak. Tényleg. Egyszer egy irodalmár ismerős megjegyezte, milyen
érdekes, ahogy a terminus technikus-ok
nélkül (magyarán: magyarán, ködösítés nélkül, emberi nyelven) próbálok beszélni
az irodalomról. Emberek! nem tudok obskúrul! Szóval egyelőre marad a locsogás –
a posztmodern.
Mert sajnos erre a jókora rakás szarra
is ki kell térni, mert Obskúria határait az a parttalan fecsegés [2] is segít
kiterjeszteni, amit egy pár évtizede a „posztmodern” összetétellel illetnek.
Annál inkább segít, mivel a maga megfoghatatlanságában, az egyenességtől,
definícióktól való irtózásában a posztmodern egyszerűen elmossa a határokat. Ki
kell térni rá azért is, mert a posztmodern maga is hajlamos a fejlett
természettudományos eredményeket – különös tekintettel a relativitás- és
kvantumelméletre – a megértés legkisebb szándéka nélkül ki- és a maga hasznára
fordítani.
Több – értelmesebbnek tűnő, bár valószínűleg
obskúriai lakos – gondolkodó (Richar Münch, Ronald Inglehart, Wolwgang Welsch,
etc. még a „legnagyobak legnagyobbja” Foucault [3] is néhanapján) állítja, hogy
a posztmodern nem is létezik: tulajdonképpen csak második, vagy reflexív, vagy
szekunder esetleg transzmodernről beszélhetünk [4]. Hajlok az egyetértésre: a
posztmodern a modernség folytatása más eszközökkel. Nincs menekvés. Csapataink
harcban állnak… [5]
A modern – ami éppen divatos. Ez
az egyetlen és valódi meghatározás: a többi csak eufemizmus, hogy a modernség
(korszerűség, hogy magyarok legyünk, de persze a nyelvünk is árulkodó, köti az
Időnek nevezett ebet a karóhoz) az ún. progresszióval összebetonozható legyen.
Pedig, ha ragaszkodunk a progresszióhoz, nem tudunk elszámolni a retróval – ami
pedig éppen divatos: modern.
A modernség tökéletesen
illeszkedő ideológiája (szolgálóleánya,
vö. a „siksze” sokértelmű jelentésével és plíz, felejtsd el Roth-ot, kérlek!) a
tőkés társadalmaknak, hiszen ugyanúgy a folyamatos fejlődést (növekedést)
isteníti, mint a tőke. És ugyanúgy, ahogy a tőke önmagát hajszolja a
technológiai szingularitásba, a modernség hajszolása is szingularitásba omlik:
a társadalmat alkotó egyének nem képesek lépést tartani modernitás
fokozódásával (vö. nemzetközi helyzet). Az „ami éppen divatos” kifejezésben az „éppen”
végtelenül kicsivé válik (szingularitás), már nincsen mivel lépést tartani,
mert a divatos már születése pillanatában avéttá válik. Hát ez a végső
modernség, a modern 2.0, és az erre adott válaszreakció az, amit tévesen
posztmodernnek neveznek. Tévesen, mert nem poszt, nem transz (nincs ez a modern
semmi után, nem akar ez a modern sehova se menni, pláne nem át valamibe,
köszöni szépen, nagyon jól elvan itt a tőkés termelési módban, csak annak
megszűnésével tűnik el maga is [6]), hanem végső modernség: a kellős közepe.
Remélem, most már hamar túl leszünk rajta.
Amit a posztmodern – jobb híján
azért maradjunk ennél a jelölésnél, annál is inkább, mert cúnya szitokszó, és
én gyerekesen szeretek cúnya, cúnya szavakat mondani, mint például: liberális –
elhagyott a modernségből, az a haladás eszméje. Mivel azonban a modernségnek
nagyjából ez volt az egyetlen pozitívnak mondható tulajdonsága [7], könnyű
belátni, hogy innentől csak egyetlen út maradt, a tagadás, a destrukció. [8] Ez
a destrukció a művészetek területén is számos áldozatot szedett, de ki törődik
azzal, hogy egyik ripacs, bohóc, csepürágó, piktor vagy képfaragó legyakja a
másikat a posztmodern bunkósbotjával? (Ez itt az irónia helye!) Azonban, amióta a
tudomány is kezd poszmodernné válni, a destrukciónak kiütköznek az egész
társadalomra nézve pusztító hatásai. Egyelőre csak annyi látszik, hogy értelmes,
jobb sorsra érdemes fiatalok kénytelenek elhagyni a tudományt, hogy értelmes, jobb sorsra érdemes
kutatások nem finanszírozhatók – miközben a pimasz hülyeség kaszál. De néhány
évtizeden belül ennek a termelőerők hanyatlásában látjuk majd kárát.
Én
szóltam.
És van még valami!
A posztmodern virága (vö. vadhajtás, illetve tök).
A
legkényelmesebb lenne a nagy farfúróra, Platónra kenni, de talán nem ilyen
egyszerű. Arról lenne szó, hogy az idealizmus felütötte a fejét a tudományban.
Ez első hallásra hülyén hangzik, de nem az.
Én is azt hittem, no.
De utána olvastam.
Fölütötte.
Nohát! Jellemző a homokba dugott
fejemre (én nem szoktam felütni), hogy mielőtt megvettem volna azt a könyvet, ami ezt az obskúrus
bejegyzés sorozatot kiváltotta belőlem, naivan (no, jó: ostobán) úgy képzeltem,
hogy a tudomány csakis a racionalitás talaján állhat. Vagyis tudomány egyenlő
racionalitás.
Persze Pete Laci barátom „Az
ember nem racionális, hanem racionalizáló lény” bon mot-ja már évekkel ezelőtt kinyithatta vóna a szememet, de nem.
Van ez így.
Nehezen nyílik. Csipás (vö kismacska).
Bíztam a tudományban. A
tudományomban. Abban, hogy ha ilyen és ilyen térfogatarányban összeöntöm ennek és ennek az enzimnek ilyen és
ilyen aktív koncentrációjú, ilyen és ilyen pH-jú és ionmilliőjű vizes oldatát
ezzel és ezzel a szubsztrátjának ilyen és ilyen koncentrációjú oldatával, akkor
éppen ekkora optikai jelet olvasok le a fotométeren.
Ja.
Baszhatom a tudományom!
Nem mintha az optikai jel nem
lenne akkora, de…
Azt mondják, mégsem. Nem a
valóságot látom. Egy konstrukciót, amit az érzékszerveimen át az agyamba jutó
észleletekből rakok össze. Nincs valóság. Illetve amúgy biztos van, de
számomra, számodra megismerhetetlen.
Csak a konstrukciójával
birkózunk…
Azt mondják.
Lófaszt! Mondom én. Vagy inkább stílusosabban:
bikacsököt, oszt’ jól fejbe somni a sok idealista barmát, abból konstruáljanak
valamit a szédelgő fejikben!
Bocs. Elgaloppíroztam magam…
Szóval a posztmodernből kinőtte
magát ez a konstrukcionizmus vagy konstruktivizmus [10] – Ott ette vóna meg a fene, akárhogy is híjják!
–, előbb, mint ismeretelmélet, később, mint egész kibaszott filozófia.
Ami – önmagában
– nem baj.
Mindenki úgy ismerkedik, ahogy
tud, abban hisz, amiben akar és tud, olyan nyakatekerten magyarázza önmaga helyét
a világban, vagy a világ helyét önmagában, ahogy akarja (vö. teknős hátán elefántok,
vagy ennek a Plátónnak a kéjbarlangja, öncenzúra). Ezen filozófia
végkövetkeztetése a relativizmus (nem keverendő össze a relativitással) mindenhatósága és az
igazság (valóság) mindenestül való elvetése.
Értelemszerű, hogy az ebből
kinövő „tudomány” semmiben sem kötődik a valósághoz, az igazsághoz, különösen a
tudományos igazsághoz. Így aztán ez az újfajta, idealista tudomány nem
kényszerül a realista tudomány eszközrendszerével és szabályrendszerében élni,
sőt megveti, alacsonyabb rendűnek tételezi azokat. Olyas gondolati képletek
nőhetik ki magukat tudománnyá (vö. penészgomba), amiket csupán azon az alapon
lehet annak nevezni, hogy a valóság csak konstrukció, nem létezik, így minden
modellje ugyanolyan jó…
Persze a valóság ilyen-olyan,
valóságos vagy virtuális bikacsök formájában mindig bepofátlankodik a képbe:
ilyenkor nagyvonalúan nem vesznek róla tudomást. Például a lányom, aki most
kezdte a pszichológia szakot valamelyik egyetemen, azt mondja, tanárai
bejelentették, hogy az etológia nem része az oktatásnak. Nincs is etológia
oktatás.
Minek?
Az emberfaj nem sárkányfog
vetemény, elvtársak! Nehogy má!
Angyalok vagyunk.
Az ember tiszta spiritusz, teste
nincsen a csórikámnak… Ezért tántorog éjfél körül annyi derék, délceg bölcsész
a pesti utcákon. A spiritusz miatt…
De tántorogjunk vissza ide a végére!
E bejegyzésömleny kiindulópontja,
a poszmodern szociológiáról szerkesztett kötet bőségesen kifejti, milyen fasza
dolog is a kontrukcionista szociológia.
Körbe értünk, sehová se
jutottunk, mégis ott vagyunk Obskúriában.
Nyugi, a vége (a körnek nincs is, absza meg!) vidámabb lesz. Vagy
nem.
De neked mindegy – poszmodern
vagy, neked minden relatív – és röhejes. Vagy nem.
(folyt köv.)
Jegyzetek:
[1] Kicsi lányom négy évvel
ezelőtt, amikor elkezdte a humán szakos gimit, a következő definícióját adta a
bölcsészségnek: „Tudod, apa, majd latinul koldulhatok…”
[2] A fecsegés szót fogd fel
tágabb értelemben zajként, és a posztmodern ilyen megközelítését máris
alkalmazhatod bármilyen művészeti formára. Létezik vizuális és textuális zaj
is!
[3] Na, tessék! Elértem Obskúria
határát: tekintélyekre hivatkozom.
[4] Ugye milyen ismerős? Ugyanígy
mérgezik a sci-fi tematikát a különböző poszt-, transz-, szuper-, űber- és
egyéb humánok…
[5] Sajnos ez a harc a végső és
nem árt összefogni, mert az ellen számos, az ember viszont csak maroknyi szövetségesre
talál az obskúrok ragacsos hálójának szétszaggatásban (vö. az Est, a nagy barna
pók, de még inkább Esti, a nagy bordó
kötet) és a császár szaros ülepére mutogatásban. Posztmodern, mint jelenség és
az általa/nevében/vele (vö. furkósbot) okozott károk és érdemtelenül bezsebelt
pénzek/hírnevek külön bejegyzést érnek. Csak az együtt dübörgés kedvéért: e
bejegyzés írása közben utánaolvastam ennek-annak, és nem kis kárörömmel
tapasztaltam, hogy az ezredfordulón nem kisebb név, mint Richard Dawkins írt cikket a Nature-be a posztmodern tudósok
kártételei ellenében. [3] Igyekezz beszerezni Sokal prof. könyvét is. Hisz magyarul is megjelent.
[6] A kommunizmusban értelmét
veszti minden, amire a modern támaszkodik, mivel a kommunista társadalmat
ésszerűen gondolkodó emberek alkotják majd – nem lehet másképpen. Ez szarul
hangzik.
[7] Senki sem állította, hogy a
haladás eszméje önmagában és egészében szükségszerűen pozitív. Ezt csak
ráfogták, akiknek zsebbe vágó érdeke, hogy a tőke szüntelen növekedése – melyet
igen könnyű összekeverni a haladással [8] – most és mindörökké pozitív színben tűnjön
föl. A keserű igazság, hogy a haladás eszméjére a bolsik is rácuppantak, de ha
belegondolsz, hogy a bolsevizmus csupán a kapitalizmus folytatása más
eszközökkel, ezen sem csodálkozhatsz. Nem voltak ezzel másképp a nácik vagy a
fasiszták (vö. futurizmus) sem. Az ún. haladás nevében nagyságrendekkel több
embert pusztítottunk el, mint mondjuk a vallásháborúk elpusztítottak. Ezért
haladás.
[8] Miként az ábrázoló
művészetekben a jellem változását a jellemfejlődéssel.
[9] A másik, a rokonszenves út, a
parttalan röhögés az egészen. A posztmodern számtalanszor és minden helyen
igyekszik kidomborítani ezt a vonását, de ne higgyünk neki! Ha valaki azt
állítja, hogy röhög az egészen ÉS közben azokból él, sőt aratja a dicsőséget
fölöttük, akiket kiröhög, az a legcinikusabb élősködő [vö. Dawkins és Sokal
lepellerántása]. Derrida dekonstrukcióját és obskruntizmusát felfoghatnád mélyen
humoros társadalombírálatnak, ha nem élt volna meg belőle oly kiválóan, és nem
venné oly komolyan a tudományát.
[10] Ezek a jó emberek annyira
rettegnek a realitástól, hogy el se nagyon merik dönteni, hogy mi is a neve annak, amiről oly lelkesen fecsegnek.
Mondjuk a konstruk-cionizmus ölég veszedelmesen hangzék…
2 megjegyzés:
Folytasd, jó, bár nem mondhatom, hogy mindenütt értem...
Hajrá, Tanár Úr!
Elérődött a célom, obskúr vagyok.
Ha tényleg nem érted néhol...
Én igazból seholse... :-)
Megjegyzés küldése